Dienstverlening van de Toekomst
Hoe zal de dienstverlening van de Belastingdienst eruitzien in 2030? Voor zo’n complexe dienst is dit niet makkelijk voor te stellen. Voordat belastingplichtigen een beeld kunnen hebben van deze toekomst, moeten ze deze toekomst eerst kunnen beleven. Waar staan burgers en bedrijven voor open wanneer het gaat om dienstverlening? Hoe zien zij deze toekomst voor zich? En op welke manieren kan de Belastingdienst inspelen op de veranderingen die de toekomst biedt?
In co-creatie
Toekomstbeelden
In co-creatie met de Belastingdienst, experts op het gebied van (fiscale) dienstverlening, toekomstdenkers, conceptontwerpers, burgers en bedrijven hebben wij vier werelden ontwikkeld die elk symbool staan voor een mogelijke toekomst. Met deze toekomstbeelden verkennen we de daarbij horende dienstverleningsconcepten.
Onderzoek op locatie
Toekomst ervaren
De toekomstbeelden hebben wij vertaald naar vier testbare dienstverleningsconcepten. Burgers en ondernemers zonder fiscale dienstverleners konden zo op locatie een mogelijke toekomst beleven. Pas dan kunnen ze goed met ons in gesprek over wat deze toekomst hun te bieden heeft.
Rapportage
Dienstverleningsconcepten
Met de onderzoeken op locatie hebben we de verschillende prototypes getoetst. De reacties en gesprekken bieden houvast om toekomstige dienstverlening in te richten. Zo kunnen goed onderbouwde keuzes gemaakt worden voor de dienstverlening van de Belastingdienst in 2030.
Benieuwd naar onze vier dienstverleningsconcepten voor 2030? Bekijk deze en de bijbehorende inzichten uit het speculatief onderzoek in de rapportage.
Download rapportage Dienstverlening van de Toekomst