Mag het een onsje meer zijn?

In de Visie 2030 schetst de VGN hoe haar droom voor de dagbesteding er in 2030 uitziet. Alle mensen met een beperking nemen dan deel aan ontwikkelingsgerichte activiteiten en werk midden in de maatschappij. Dit kan als iedereen samenwerkt. Maar hoe ga je in gesprek met zorgprofessionals en stakeholders over de vraag wat zij kunnen bijdragen om deze droom elke dag een stukje dichterbij te brengen? Vanuit het principe ‘groot denken, klein doen’ is er vaak al veel mogelijk. Muzus ontwikkelde samen met VGN de praatplaat en de video ‘Mag het een onsje meer zijn’. Deze tools kun je gebruiken om het gesprek met zorgprofessionals en stakeholders aan te gaan over hoe zij de realisering van onze Visie 2030 elke dag een stukje dichterbij kunnen brengen.

Wat is jouw droom?

Mensen met een beperking aan het woord

In het filmpje geven mensen met een beperking aan waarom ontwikkelingsgerichte activiteiten en werk voor hen zo belangrijk zijn. Ze vertellen wat hun droom is en waar zij graag naar toe willen werken. Maar ook waar ze nu al trots op zijn en wat ze al hebben bereikt dankzij de inzet van de zorgprofessionals die hun hierin ondersteunen. En deze zorgprofessionals geven aan welke ‘onsje meer’ zij in de weegschaal leggen om de volgende stap te kunnen zetten.

Download de praatplaat

Ga het gesprek aan

De video en de praatplaat zijn bedoeld als vertrekpunt voor een continue dialoog over wat wel mogelijk is om de Visie 2030 een stukje dichterbij te brengen.  Elke reis begint met een open gesprek en de eerste stap. De praatplaat kun je gebruiken als leidraad voor het gesprek over wat je zelf en wat je als team of organisatie kunt doen om zo’n werk- of leerplek te realiseren. Dat mogen zeker ook kleine stappen zijn die jullie nu al kunnen zetten.

Alles op een rijtje

Tijdens het verdiepen in de behoeften van medewerkers bij gemeenten, ontdekten we dat er al veel bestaat op het gebied van informatie, inspiratie, tools en technieken, maar dat informatie overal verspreid staat en dat het niet door iedereen makkelijk gevonden wordt. In de praktijk hangt de kwaliteit van de dienstverlening vaak af van de energie van kartrekkers en ambassadeurs binnen een gemeente. En hoe kunnen we mensen nou beter inspireren dan de mensen om wie het gaat in de spotlights te zetten?!

Meer weten?

Mail Helma