Training

Innovatielab

Kies je eigen casus uit en ga met je team aan de slag. Verdiep je als Razende Reporter in de leefwereld van je doelgroep, en kom als ontwerpers met nieuwe ideeën.

Hoe werkt het?

Het innovatielab kan op veel verschillende manieren worden vormgegeven, en ook verschillende namen gegeven worden. De basis is hetzelfde. Het innovatielab bestaat uit een aantal workshops waarin we kennisoverdracht doen en de essentiële stappen begeleiden. Tussen deze workshops door ga je zelf aan de slag. Dit kan tijdens de geplande dagdelen, zodat iedereen het tegelijk doet. Maar het is ook mogelijk om dit als huiswerk tussen de workshops te laten plaatsvinden. Een globale opzet kan er als volgt uit zien:

Dagdeel 1: Binnen de casus ga je zelf in gesprek met de doelgroep. Iedereen doet 2 gesprekken
Dagdeel 2: Als team analyseer je de opgehaalde inzichten en bepaal je de focus.
Dagdeel 3: Op basis van de inzichten en focus creëer je nieuwe concepten.
Dagdeel 4: Je kiest een van de concepten en test die met de doelgroep.

Onze innovatielabs

We kijken graag samen hoe we een innovatielab kunnen vormgeven zodat het aansluit bij jouw vraag. Om je een beeld te geven van de mogelijkheden, hieronder een aantal voorbeelden.

Voorbeeld

Innovatielab, Regiolab, Maatregelenlab

In 3 aaneengesloten dagen leerden deelnemers het doen van interviews, het verwerken van interviews in personas en customer journeys, het vinden van kansen en het vormgeven van de kansen. Vooraf werden ontwerpuitdagingen geformuleerd en een voorbereidende opdracht naar de deelnemers gestuurd. Op de eerste dag leerden de deelnemers de basics, en ging ze zelf de straat op voor interviews. Tijdens de tweede werden de inzichten omgezet in persona’s en klantreizen. Op de derde en afsluitende dag werden kansen gecreëerd en een pitch gehouden aan de hand van value proposition canvas.

Voorbeeld

Leergang LOB

Acht decanen van verschillende scholen in Amsterdam gingen aan de slag met het thema Loopbaanorientatie Begeleiding (LOB). Op dit gebied had Muzus twee behoeftematrixen ontwikkeld. Tijdens de eerste digitale bijeenkomst werden inzichten gedeeld. Op basis van deze kennis gingen de deelnemers zelf het gesprek aan met leerlingen rondom LOB. Tijdens de tweede, derde en vierde bijeenkomst werden respectievelijk ideeën gegenereerd, protoypes bedacht en impact bepaald. Dit gebeurde allemaal fysiek op locatie. Tussen elke bijeenkomst zat drie weken, zodat inzichten konden worden teruggelegd bij collega’s of leerlingen.

Voorbeeld

Module klantreizen

Hoe vind je schuldhulp? Hoe sport je als je weinig geld hebt? Wat zijn de ervaringen met Schuldhulpmaatje? Welke ondersteuning hebben Hongaarse migranten nodig? Acht deelnemers met verschillende achtergronden en thematieken creëerden allemaal hun eigen klantreis tijdens deze module. Op dag 1 bepaalden we voor elk de juiste focus. Op dag 2 analyseerden we de eerste drie interviews. Op dag 3 creëerde iedereen een klantreis, gebaseerd op 8 interviews. Op dag 4 keken we naar de impact van de gemaakte klantreis.

Praktische informatie

  • Deelname: 8-40 deelnemers
  • Locatie: Overal, behalve bij ons op kantoor. Online is ook mogelijk, maar dat raden we af.
  • Duur: 3-6 dagdelen

 

Wil je weten wat de mogelijkheden zijn? Neem contact met ons op door te mailen naar

[email protected]