Plan van aanpak voor de wervingsstrategie
Het Sarphati Cohort is een onderzoek (namens GGD Amsterdam) naar de ontwikkeling en gezondheid van Amsterdamse kinderen, met als doel om beter inzicht krijgen in wat de gezondheid van de Amsterdamse jeugd beïnvloedt.
Met de huidige wervingsstrategieën bereikt het Cohort al een grote groep Amsterdammers maar sommige doelgroepen zijn nog ondervertegenwoordigd, met name uit de gebieden Amsterdam Nieuw-West en Zuidoost. Hierbij gaat het om mensen met een migratieachtergrond en mensen met een praktische opleiding. Aan Muzus de vraag om een plan van aanpak voor de wervingsstrategie te ontwikkelen waardoor de ondervertegenwoordigde doelgroepen zich aanmelden voor het onderzoek.
Herkenbaarheid
Ontwerpend onderzoek
We startten dit onderzoek door medewerkers van wijkcentra te interviewen en op zoek te gaan naar sleutelfiguren uit de wijk. Al gauw kwamen we erachter dat we ons moesten focussen op het bouwen van een vertrouwensband, zowel met diverse organisaties als met mogelijke deelnemers van het onderzoek.
We ontwierpen onderzoeksinterventies waarbij we de aandacht trokken van ouders en jonge kinderen (in de doelgroep van 0-4 jaar) en tegelijkertijd kinderen bezig konden houden zodat we een gesprek met de ouders konden voeren. Een van de interventies die we ontwierpen is een gethematiseerde polaroid-photobooh, die we uitvoerden op verschillende locaties.
Creatieve interventies
Bouwen op vertrouwen
Het eindresultaat is een plan van aanpak voor de wervingsstrategie, waaronder een overzicht van de volledige wervingscampagne, een stappenplan voor het creëren van een vertrouwensband en een klantreis om goede contacten te kunnen genereren en behouden. Daarnaast hebben we een voorstel gedaan voor diverse creatieve interventies om op een passende en laagdrempelige manier in gesprek te gaan met de doelgroep.