
Op weg naar verlichting met onafhankelijke cliëntondersteuning
Delft voor Elkaar levert onafhankelijke cliëntondersteuning (OCO) in gemeente Delft. Dit betekent ondersteuning en begeleiding bij hulpvragen op het gebied van welzijn, financiën en vervoer. OCO wordt erg gewaardeerd door de inwoners die er gebruik van maken. Maar hoe zit het met de bekendheid van deze dienst? Weten genoeg mensen van het bestaan af? Voor gemeente Delft heeft Muzus de vindbaarheid en zichtbaarheid van de OCO voor inwoners van Delft onderzocht. Het opgeleverde visuele rapport geeft gemeente Delft en Delft voor Elkaar advies over hoe zij de dienstverlening bekender en toegankelijker kunnen maken.
Download het rapport
In contact
Naar de mensen toe
Bij dit project hebben we ons verdiept in de behoeften en wensen van inwoners van Delft over OCO. Dit deden we door middel van straatinterviews en diepte-interviews bij mensen thuis. Op basis daarvan hebben we een advies geschreven. Vervolgens zijn we weer de straat op gegaan om een aantal adviezen te evalueren. Zoals het benoemen van Delft voor Elkaar in plaats van de onafhankelijke cliëntondersteuner, een term die vrij onbekend was onder de inwoners. En het benoemen van concrete zaken waarmee Delft voor Elkaar van dienst kan zijn. Ten opzichte van het breed benoemen van hulpvragen. Het was direct mooi meegenomen dat de bekendheid van OCO toeneemt als we er op straat over beginnen. We hebben zelfs een aantal mensen met een hulpvraag doorverwezen naar Delft voor Elkaar.

In co-creatie
Samenwerken voor meer zichtbaarheid
Niet alleen zichtbaarheid voor de inwoners van Delft telt. Zichtbaarheid binnen bestaande samenwerkingen is ook belangrijk. We gingen met gemeente Delft, Delft voor Elkaar en Delft Support in verschillende sessies gezamenlijk aan de slag. Issues werden direct aangepakt. Dit versterkt de onderlinge banden.
