Frisdrankgebruik onder jongeren
Van de Amsterdamse jongeren is bijna 1 op 4 te zwaar. Overgewicht vergroot de kans op het ontwikkelen van ziekten als diabetes, hart- en vaatziekten en heeft grote invloed op de mentale gezondheid. Frisdrankconsumptie is door de grote hoeveelheid suikers een van de belangrijkste veroorzakers van overgewicht en obesitas. Daarnaast is het ongezond om het geen voedingswaarde heeft. Hoe brengen we het veelvuldig gebruik hiervan terug? Hoe maken we jongeren en hun ouders bewust van de negatieve gevolgen van het drinken van te veel gezoete dranken?
Cruciaal in de aanpak
Aansluiten bij de leefwereld
Drie keer per dag cola en dan nog een sapje. Jongeren vinden frisdrank drinken heel normaal. We interviewden bijna 40 jongeren uit achterstandswijken in Amsterdam over hun kijk op frisdrank en hun frisdrank gebruik.En dit wordt overal waar zij komen bevestigd. Het is thuis aanwezig, ouders drinken het, op school kun je het krijgen, je loopt gemakkelijk even naar de supermarkt om het te halen en je ziet het overal op social media. Het is behoorlijk verontrustend dat frisdrank zo diepgeworteld zit in het leven van jongeren. Dat het zó ontzettend normaal is. Het is goedkoop en in de ervaring van jongeren heeft het drinken van frisdrank geen merkbare impact op hun gezondheid. Maar frisdrank draagt in grote mate bij aan overgewicht. En overgewicht bij kinderen en jongeren kan grote negatieve gevolgen hebben op de lange termijn.
Ook landelijk gezien blijkt dit de conclusie. Voor 7 op de 10 Nederlandse jongeren is het drinken van frisdrank heel normaal. Een groot deel drinkt het zelfs dagelijks. En bij 65% van de jongeren is het thuis aanwezig. Er is in de media veel aandacht voor en er worden kamervragen over gesteld. KRO-NCRV maakte er een mooie uitzending over ‘De bittere smaak van zoete dranken’.
Om dit onderzoek aan te laten sluiten bij de leefwereld van de jongeren, gebruikten we digitale challenges via de smart phone. De challenges waren kleine doe opdrachten, leuk om te doen en laagdrempelig te beantwoorden. We gebruikten ook vlogs en interviewden de jongeren in duo’s. De inzichten worden ingezet in de lobby van de suikertax en als startpunt voor het ontwerpen van beleid hierop. Het project heeft onlangs tot kamervragen geleid.