Fijn dat je het vraagt

Praat jij wel eens met collega’s over financiële zorgen op de werkvloer? Voor werknemers voelt het vaak niet veilig en ook werkgevers vinden het lastig.

Meer dan de helft van de werkgevers vindt het wel belangrijk om met werknemers in gesprek te gaan over de financiële gevolgen van ingrijpende levensgebeurtenissen. Maar slechts een klein deel gaat dat gesprek ook echt aan. Waarom praten we wel over geld maar niet over geldzorgen? Wat is hiervan de reden? En hoe kan dit anders?

Impact van levensgebeurtenissen

Financiële gevolgen

Een ingrijpende levensgebeurtenis kan financiële gevolgen hebben voor iemand. Bijvoorbeeld als iemand een kind krijgt of als een partner of ouder ziek is of overlijdt. Geldzorgen en de daarmee gepaard gaande stress liggen dan op de loer. Het is belangrijk deze problemen tijdig te bespreken en hulp aan te reiken.

Maar praten over geldzorgen is niet eenvoudig. Er heerst schaamte over dit onderwerp. Muzus deed samen met Nibud en Sammen onderzoek naar de behoeften en obstakels met betrekking tot praten over geldzaken op de werkvloer. Uit het onderzoek wordt duidelijk dat zowel werkgevers als werknemers behoefte hebben aan praktische handvatten om dit onderwerp bespreekbaar te maken.

Download het onderzoek
Ik zou mij schamen als ik de enige was die in de schuldhulp zit of als ik een deurwaarder op de stoep krijg, maar half Nederland krijgt ermee te maken.
Empathisch praten over geld

In gesprek

Om geldzorgen bespreekbaar te maken heeft Muzus de AanKaarten-set ontworpen, gericht op 7 ingrijpende levensgebeurtenissen in iemands leven.

‘AanKaarten’ is een hulpmiddel voor werkgevers en werknemers om proactief en empathisch het gesprek aan te gaan over geld. De brede insteek van levensgebeurtenissen zorgt voor een laagdrempelig aanknopingspunt voor een gesprek. Het gaat niet direct over geld, maar over wat er allemaal geregeld moet worden.

Het onderwerp bespreekbaar maken

Social Design aanpak

We hebben verdiepende gesprekken gevoerd met een diverse groep werknemers en werkgevers. Hierbij gebruikten we onze ‘social design aanpak’. Eerst keken we door middel van contextmapping naar behoeften, wensen en angsten van werknemers en werkgevers. Daarna hebben we verschillende ideerichtingen uitgewerkt en getoetst met de doelgroepen. Dit heeft geresulteerd in de AanKaarten én vier ontwerppijlers voor andere oplossingen om het gesprek over geldzaken op de werkvloer te normaliseren.

 De ontwerppijlers:

  • Als werkgever laten zien dat het onderwerp financiële gezondheid van werknemers belangrijk voor je is.
  • Bewustwording bij werkgevers dat ze hun werknemers moeten helpen om het gesprek aan te gaan en zelf de signalen leren herkennen.
  • Werknemers en werkgevers handvatten geven om in gesprek te gaan over financiële gezondheid.
  • Zorgen dat werkgevers en leidinggevende weten waar ze naar moeten doorverwijzen en dat werknemers weten wat hun werkgever kan doen.
Drempels verlagen

Samenwerken aan oplossingen

Dit project deden we met ondersteuning van Instituut Gak en in samenwerking met Nibud en Sammen Coöperatie U.A. Het onderzoek laat onder meer zien welke drempels werknemers en werkgevers ervaren en welke oplossingen er zijn. De kaartenset is inmidddels ook geïmplementeerd in de training van Nibud en Sammen.

Meer weten?

Mail Sanne