Menu
Menu

Goed taalaanbod richt zich op dagelijkse vaardigheden

Als service design bureau in het sociale domein zijn we expert op laaggeletterdheid & lage basisvaardigheden. Samen met Lost Lemon doken we dieper in dit onderwerp. Dit najaar leverden we drie projecten op voor de laaggeletterde Nederlander.

Kan je je voorstellen dat je niet naar een restaurant durft, omdat je de menukaart niet begrijpt?

De uitdaging: Hoe bereiken we Nederlandstaligen met beperkte basisvaardigheden én kunnen we hen motiveren om hieraan te werken? Door middel van context­mapping, met échte laaggeletterde Nederlanders, leerden we dat het niet puur gaat om lezen en schrijven, maar ook om dagelijkse vaardigheden zoals het kopen van een treinkaartje of medicijnen gebruiken. De personaset ‘Laaggeletterden in beeld’ voor Tel Mee Met Taal is gebaseerd op deze verhalen. Deze kennis zetten we in voor de strategiekit Hoger bereik. Zo kunnen laaggeletterden geholpen worden met passend taalaanbod.

“Er ging een hele wereld voor me open. Ik kon daarvoor mijn eigen naam niet eens schrijven.”

Op weg naar Hoger bereik

In tien pilots met bibliotheken testten we hoe je passend aanbod kan ontwikkelen. Conclusie? Werken vanuit de doelgroep, vanuit het aanbod of de vindplaats. Bijvoorbeeld de laaggeletterde ZZP’er in de bouw die wekelijks met vragen bij zijn boekhouder komt en niet beseft dat zijn vragen voortkomen uit zijn laaggeletterdheid. Met de Strategiekit Hoger bereik werkt een bibliotheek iteratief door naar buiten te treden en met nieuwe vindplaatsen, zoals de boekhouder, taalaanbod te ontwikkelen. De printversie van het stappenplan werd door 150 bibliotheken meegenomen. Op naar hoger bereik!

“Itereren… kan je leren!”

  • Spoorsingel 23
  • 2613 BE Delft

Kom langs! We horen graag wat jouw uitdaging is.